Agenda Constructiilor
Joi, 25 Decembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - PIFM: Muncitorii straini in constructii, esentiali pentru santiere si in 2026
PIFM: Muncitorii straini in constructii, esentiali pentru santiere si in 2026 Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Ovidiu Stefanescu 25 Dec 2025 06:25
Piata constructiilor continua sa fie principalul "magnet" pentru lucratorii extracomunitari, pe fondul unui deficit acut de forta de munca ce depaseste constant 600.000 de persoane. Desi Guvernul a aprobat pentru 2025 un contingent de 100.000 de noi avize de munca - nivel pe care Patronatul Importatorilor de Forta de Munca (PIFM) il considera minim necesar si pentru 2026 - cererea reala ramane mult mai ridicata, in special in marile proiecte de infrastructura. Intre timp, birocratia si termenele lungi din procedurile de imigrare fac ca un muncitor strain sa ajunga efectiv pe santier abia dupa un an de la recrutare, complicand planurile companiilor. In acest context, modificarile legislative aflate in pregatire, care vizeaza digitalizarea completa a procesului de recrutare si eliminarea avizului de munca, ar putea reduce la jumatate aceste termene si ar crea un cadru mai previzibil pentru angajatori.
Romulus Badea, presedintele PIFM, explica in acest interviu evolutiile recente din zona recrutarii internationale si impactul lor asupra sectorului constructiilor si clarifica de ce mentinerea contingentelor ridicate si un cadru legislativ modernizat sunt esentiale pentru piata constructiilor din Romania.
 
- Cum a evoluat piata fortei de munca importate in ultimul an? Ce sectoare au inregistrat cea mai mare nevoie de lucratori straini si cum se pozitioneaza industria de constructii din acest punct de vedere? Ce segmente din constructii au inregistrat cea mai mare nevoie de lucratori straini?
- In primele opt luni ale anului 2025, necesarul de forta de munca a mentinut trendul din 2024, iar numarul solicitarilor pentru angajarea muncitorilor straini ramane in continuare ridicat. Conform unui studiu recent, domeniul care atrage cei mai multi lucratori straini este cel al constructiilor, cu aproximativ 41.000 de angajati, urmat de industria prelucratoare cu 38.700 si de sectorul ospitalitatii, cu aproape 28.500 de persoane. Desi nu dispunem de date detaliate privind structura angajarilor din constructii, consideram ca majoritatea noilor muncitori au fost necesari in principal pentru marile proiecte de infrastructura aflate in desfasurare.
 
Obstacole birocratice in recrutarea lucratorilor extracomunitari
- Ce dificultati intampina in prezent companiile membre ale patronatului in procesul de recrutare si integrare a muncitorilor din afara UE?
- PIFM se confrunta cu dificultati semnificative generate in principal de birocratia aferenta procesului de imigrare, care presupune un volum mare de documente, inclusiv informatii pe care institutiile publice le detin deja si termene de procesare excesiv de lungi. In 2025, intervalul dintre recrutare si momentul in care muncitorul extracomunitar ajunge sa lucreze efectiv in Romania a fost de aproximativ 12 luni, ceea ce accentueaza instabilitatea si reduce predictibilitatea pentru angajatorii romani intr-un context economic deja dificil.
 
- In ce masura actualul contingent de lucratori straini aprobat anual de Guvern raspunde cererii reale din piata? Considerati necesara o majorare a acestuia?
- Pentru anul 2025 a fost stabilit un contingent de 100.000 de noi avize de munca. Pentru anul 2026 consideram ca ar trebui cel putin pastrat acest nivel, deoarece deficitul de forta de munca din ultimii trei ani a fost in mod constant peste 600.000, conform datelor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM). Chiar si in contextul contractiei economice, nu consideram ca piata locala a fortei de munca va putea genera suficiente resurse pentru a acoperi acest nivel. In plus, cererea este concentrata in sectoare cu proiecte strategice - precum constructiile - unde intarzierile provocate de lipsa personalului pot bloca investitii majore. De aceea, mentinerea sau chiar ajustarea in crestere a contingentului trebuie privita ca o masura de stabilitate economica, nu ca o optiune conjuncturala.
 
- Cum evaluati cooperarea dintre institutiile statului (MAI, ANOFM, ITM, Inspectoratul General pentru Imigrari) si mediul de afaceri in gestionarea fluxurilor de forta de munca straina?
- Autoritatile statului au depus eforturi semnificative pentru a gestiona volumul ridicat de activitate. De exemplu, Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) a introdus zile suplimentare de lucru in mai multe weekenduri, pentru a accelera procesarea cererilor de schimbare de angajator. Totusi, aceste eforturi ar trebui completate prin digitalizare si prin optimizarea fluxului de informatii intre institutiile implicate, astfel incat angajatorii sa nu mai fie impovarati de o birocratie inutila. In continuare, lipsa unui sistem informatic integrat determina intarzieri si suprapuneri de documente, ceea ce ingreuneaza munca tuturor actorilor implicati. O cooperare mai stransa si un dialog constant cu mediul de afaceri ar permite adaptarea procedurilor la realitatile pietei si ar reduce presiunea atat asupra companiilor, cat si asupra institutiilor publice.
 
Reforma legislativa si digitalizarea proceselor de imigrare
- In ce directie ar trebui imbunatatit cadrul legislativ pentru a facilita un proces mai eficient si mai predictibil de aducere a lucratorilor?
- In prezent sunt in discutie modificari majore ale legislatiei privind imigrarea. In aceste zile se analizeaza, printre altele, eliminarea avizului de munca si dezvoltarea unei noi platforme gestionate de Ministerul Afacerilor Interne, care ar reprezenta, in fapt, digitalizarea integrala a procesului de imigrare. Se estimeaza ca proiectul legislativ va fi introdus in procedura de transparenta decizionala pana la sfarsitul acestui an. Conform declaratiilor publice ale membrilor Guvernului si ale Cancelariei Prim-Ministrului, schimbarile preconizate vor fi substantiale si de impact, vizand inclusiv reducerea la jumatate a termenelor actuale pentru aducerea fortei de munca straine.
 
- Care sunt principalele tari de origine ale muncitorilor care ajung in Romania prin companiile membre PIFM si ce tendinte noi observati in acest sens?
- Principalele tari de origine ale muncitorilor adusi in Romania de companiile membre PIFM sunt: Nepal, Sri Lanka, India si Filipine. In ultimul an se observa o diversificare a fluxurilor, cu un interes tot mai mare pentru recrutarea din Asia Centrala, Orientul Mijlociu si unele state africane, pe fondul nevoilor pietei si al posibilelor simplificari legislative. Tot mai multi recrutori analizeaza aceste regiuni deoarece ofera candidati cu experienta in constructii si o disponibilitate ridicata pentru contracte pe termen lung. 
 
Integrarea muncitorilor si prevenirea abuzurilor
- Cum se implica PIFM in sprijinirea integrarii sociale si profesionale a acestor lucratori - inclusiv in prevenirea problemelor legate de abuzuri sau exploatare?
- Organizatia noastra a adoptat constant pozitii oficiale ori de cate ori in spatiul public au aparut mesaje cu potential discriminatoriu sau rasist. De asemenea, am derulat campanii de informare pentru angajatorii romani si am oferit recomandari bazate pe experienta acumulata in domeniu, subliniind ca rolul agentilor de recrutare nu se incheie odata cu sosirea muncitorului strain in Romania, ci continua pe intreaga perioada contractuala prin mediere si sprijin in integrarea organizationala si sociala, un principiu aplicat consecvent de membrii nostri.
 
- Care sunt prioritatile Patronatului pentru anul viitor si ce mesaj transmiteti companiilor din constructii care se confrunta cu criza fortei de munca?
- Patronatul si-a exprimat intotdeauna disponibilitatea de a sprijini autoritatile romane in identificarea problemelor care apar in practica in domeniul recrutarii internationale, subliniind ca dialogul cu mediul de afaceri este esential pentru eficientizarea acestor procese. Totodata, speram ca noile prevederi legislative sa aduca un nivel mai ridicat de etica si disciplina in acest sector. Pentru angajatorii din constructii, recomandarea pentru 2026 ramane aceeasi ca in anii precedenti: "Cine nu se organizeaza, agonizeaza". Avand in vedere restrictiile suplimentare preconizate pentru angajarea cetatenilor straini, companiile din constructii vor trebui sa-si planifice mult mai riguros procesele de recrutare, sa aloce bugete suplimentare si sa informeze autoritatile competente: Ministerul Muncii, ANOFM si Inspectoratul General pentru Imigrari, prin intermediul organizatiilor patronale, cu privire la nevoile reale si dificultatile intampinate.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
BIMTotalEnergieshiltiALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE/DECEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.195 (Noiembrie-Decembrie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
KADRA
Daikin
MCA
MAKITA
Eco Garden Construct
Acvatot 2019
BogArt
concelex
Daikin
SIGM
CONCEPT STRUCTURE
TECNIC
EDIT-Structural
theda mar
Arduro
leviatan
Ubitech
EURO BUILD
CDS
ERBASU CONSTRUCT
quadratum
noark
GEWISS
AED
strabag nivel 1
ELECTROGRUP
DRS

Parteneri

HABITAT
ahkawards
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor